Studie stress

De mensen die mij wat langer kennen weten dat ik een enorme stresskip kan zijn. Ik kan echt om alles stressen, maar voornamelijk om school/studie gerelateerde dingen. Zo ben ik al mijn hele leven, maar ik kan er wel steeds beter mee om gaan. Of nouwja, meestal dan. Ik wil graag wat tips delen om met stress om te gaan, puur uit eigen ervaring. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

IMG_9672
(google)

1. Planning maken
Toen ik nog op de middelbare school zat was ik heel slecht in plannen. Ik stelde dingen die ik moest doen uit tot ik door de bomen het bos niet meer zag en geen idee had waar ik moest beginnen. In mijn eindexamen jaar werd het natuurlijk heel belangrijk om wel op tijd te beginnen, zeker omdat ik niet heel snel heel veel kan leren. Ik heb toen een manier van plannen geleerd die ver gaat, waarbij je elk uur van je dag inplant. Dit is natuurlijk voor een normale week niet te doen en beperkt je heel erg in je vrijheid, maar als er een extreem drukke periode aankomt waarin de weinig tijd hebt om veel te doen kan het wel degelijk handig zijn. Nu probeer ik ruim van te voren te beginnen met leren en de leerstof eerlijk te verdelen op een haalbare manier. Zeker omdat er voor mij dingen bij zijn gekomen zoals het moeten doen van boodschappen en de was, is het belangrijk dat ik van te voren nadenk over wanneer ik dat ongeveer ga doen. Hierdoor heb je namelijk een plan van aanpak wat heel veel rust geeft, en als je richting tentamen weken merkt dat je netjes op je planning blijft geeft het ook de rust dat je alles wel af krijgt.

IMG_9631(google)

2. Opgeruimde werkplek
Hoe rustiger de plek is waar ik leer, hoe beter ik de rust in mijzelf kan behouden. Ik ben echt een behoorlijke sloddervos en plekken netjes houden is zeker niet mijn sterkste punt, maar ik begin elke leerdag met het opruimen en schoonmaken van mijn bureau. De rest van mijn kamer kan een bende zijn, als mijn werkplek maar netjes is. Heb jij nou wel last van de rest van de troep, plan dan elke dag een half uurtje opruim tijd in voor je begint met leren. Zo kan de bende nooit te erg worden en kan je op een rustige plek aan de slag.

IMG_9665

3. Heb relax momentjes
Zeker richting tentamen periodes heb ik de neiging om alles en iedereen af te zeggen en me volledig te richten om mijn studie. Hoewel dit in theorie heel goed klinkt, werkt het in de praktijk voor geen meter. Door juist wel een uurtje te gaan sporten en wel uitgebreid te koken en wel ja favo serie te kijken met je huisgenoten houd je regelmaat in je dagen en heb je ook echt iets om naar uit te kijken. Zo leer ik ‘s middags veel effectiever als ik weet dat ik ‘s avonds wat leuks ga doen waar ik tijd voor nodig heb. Ontspanning is ook belangrijk.

IMG_9602(google)

4. Veel slapen
Als mijn stress niveau stijgt, kan ik vaak steeds slechter slapen. Dit is natuurlijk funest, want als je moe bent is het lastiger dingen in perspectief te zien en krijg je alleen maar meer stress. Hoewel het belangrijk is om structuur in je dag te brengen en op tijd op te staan en op tijd naar je bed te gaan, kan het soms heel lekker zijn om ‘s middags even toe te geven aan je vermoeidheid en even een uurtje op je bed te gaan liggen. Dan kan je lichaam even tot rust komen en hopelijk je hoofd ook. Zelfs al voel je je niet helemaal ontspannen, door te gaan liggen krijgt je lichaam wel degelijk rust.

5. Gezond eten
Als de stress toeslaat, heb je vaak geen zin meer om uitgebreid te koken. Of juist heel veel zin, maar voel je je schuldig omdat het veel tijd in beslag kan nemen. Ik heb zelf gemerkt dat ik tijdens tentamen weken ook echt niet meer kan bedenken wat ik moet eten. De inspiratie is dan echt weg. Het is zo makkelijk om dan ongezonde dingen te gaan eten en je vol te proppen met suikers. Dit zal je stress alleen niet ten goede doen. Probeer tijdens een leerpauze wat dingen te bedenken die je wilt eten die week, google desnoods wat recepten en ideeën, en neem de tijd voor je maaltijden. Ik zie een eetmoment echt even als ontspanning, dus hoewel ik graag snoep tijdens het leren, probeer ik dit zo min mogelijk te doen en even een pauze te nemen, bewust iets lekkers te eten en dan weer geconcentreerd aan de slag te gaan.

Dit waren mijn tips voor vandaag. Ik heb er nog veel meer, maar wil je niet overweldigen met een enorme lap tekst waar je spontaan stress van kan krijgen!

Maak jij planningen? 

Liefs,
Beau

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>